Informacje dla TRW GOT PTTK

Komunikat dla Terenowych Referatów Weryfikacyjnych GOT PTTK w sprawie Jubileuszowej Odznaki 90-lat GOT 

Z przyjemnością informujemy, że rok 2025 jest rokiem jubileuszowym - 90-lecia ustanowienia Górskiej Odznaki Turystycznej. W celu uczczenia tego wydarzenia, Komisja Turystyki Górskiej ZG PTTK przygotowała Jubileuszową Odznakę "90 lat GOT". Odznaka może być przyznawana również przez Terenowe Referaty Weryfikacyjne GOT PTTK. 

Przy weryfikacji Jubileuszowej Odznaki można używać standardowej pieczątki TRW GOT PTTK, gdzie przy stopniu można wpisać: 90-lat GOT.
Łączną liczbę zweryfikowanych odznak 90-lat GOT powinno zamieścić się w sprawozdaniu TRW GOT za rok 2025 (przysyłanych w roku 2026).
Nie ma obowiązku numeracji Jubileuszowej Odznaki.

Komunikat dla Terenowych Referatów Weryfikacyjnych GOT PTTK w sprawie zaktualizowanego Regulaminu Referatów Weryfikacyjnych GOT PTTK 

W związku z licznymi sygnałami przesyłanymi do Komisji Turystyki Górskiej oraz z pracami nad centralnym rejestrem przyznanych GOT PTTK, Komisja Turystyki Górskiej uchwałą nr 32/XXI/2024 z dnia 22 września 2024 r. zatwierdziła uaktualniony Regulamin Referatów Weryfikacyjnych GOT PTTK. Tekst nowego regulaminu znajduje się niżej na tej stronie.

Zmiany są często redakcyjne, do najważniejszych zmian należy zaliczyć:

Nowy regulamin wchodzi w życie 1 lutego 2025 r. 

Przypominamy również, że rok sprawozdawczy kończy się 31 stycznia, a każdy TRW GOT PTTK powinien przesłać do KTG ZG PTTK sprawozdanie z rocznej działalności do 15 marca kolejnego roku na specjalnie przygotowanych drukach sprawozdań, dostępnych w różnych formatach: PDF, DOC, DOCX, XLS, XLSX.

Komunikat dla Terenowych Referatów Weryfikacyjnych GOT PTTK w sprawie GOT PTTK "W Góry"

Do chwili przyjęcia przez Komisję Turystyki Górskiej Zarządu Głównego PTTK i zatwierdzenia przez Prezydium Zarządu Głównego PTTK, uszczegółowionego i nieco uaktualnionego  Regulaminu Górskiej Odznaki Turystycznej PTTK, prosimy wszystkie Terenowe Referaty Weryfikacyjne GOT PTTK o stosowanie następującej zasady dotyczącej wieku zdobywców odznaki GOT PTTK „W góry” (§ 10. punkt 2 regulaminu):

II. GOT PTTK „W GÓRY”

§ 10. 2. GOT PTTK „W góry” można zdobywać od roku, w którym rozpocznie się 5. rok życia  do roku, w którym ukończy się 7. rok życia (włącznie).


W książeczkach GOT PTTK, ze względu na przepisy RODO, jest podany obecnie wyłącznie rok urodzenia, a nie dokładna data urodzenia zdobywcy odznaki. W tej sytuacji w roku, w którym ukończy się 4. rok życia czyli rozpocznie się 5. rok życia, bez względu czy to dotyczy przykładowo daty styczniowej czy daty grudniowej, będzie można rozpocząć zdobywanie i zweryfikować GOT PTTK „W góry” w stopniu brązowym. 

Kiedy, komu i jakie sprawozdania powinien przesyłać TRW GOT?

Każdy TRW GOT powinien przesłać do KTG ZG PTTK sprawozdanie ze swoje rocznej działalności do 15 marca kolejnego roku.

Sprawozdania TRW GOT należy przesyłać w formie elektronicznej lub też w formie papierowej na adres Komisji. Dane kontaktowe do Komisji znajdują się na stronie internetowej w zakładce Kontakt. Prosimy nie przesyłać sprawozdań na prywatne adresy członków Komisji.

Sprawozdanie TRW GOT powinno zawierać co najmniej liczbę zweryfikowanych odznak GOT w podziale na poszczególne stopnie odznaki. Poniżej dostępne są wzory sprawozdań TRW w różnych formatach:

PDF, DOC, DOCX, XLS, XLSX

Regulamin Referatów Weryfikacyjnych Górskiej Odznaki Turystycznej PTTK

Powołanie, zadania i skład referatów weryfikacyjnych GOT PTTK

1. Na podstawie § 4 regulaminu Górskiej Odznaki Turystycznej PTTK (zwanej dalej GOT PTTK), Komisja Turystyki Górskiej Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego (zwana dalej KTG ZG PTTK) powołuje Centralny Referat Weryfikacyjny GOT PTTK (zwany dalej CRW GOT PTTK), który działa w siedzibie KTG ZG PTTK w Centralnym Ośrodku Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie (zwanym dalej COTG PTTK) oraz Terenowe Referaty Weryfikacyjne GOT PTTK (zwane dalej TRW GOT PTTK).

TRW GOT PTTK tworzone są przez KTG ZG PTTK przede wszystkim w siedzibach terenowych jednostek PTTK na ich wniosek. Możliwe jest również powołanie TRW GOT PTTK w innych miejscach, np. w centrach dużego ruchu turystycznego i wczasowego, w schroniskach PTTK lub ośrodkach historii turystyki górskiej KTG ZG PTTK, o ile KTG ZG PTTK uzna, że przyczyni się to do popularyzacji odznaki i turystyki górskiej na danym terenie.

2. Skład CRW GOT PTTK powinien liczyć 3-6 przodowników turystyki górskiej PTTK, w tym przewodniczącego oraz sekretarza, nie jest kadencyjny i jest powoływany przez KTG ZG PTTK na cały okres działalności referatu. Do składu CRW GOT PTTK powoływany jest również pracownik COTG PTTK mający uprawnienia przodownika turystyki górskiej PTTK. Wszelkie zmiany osobowe w CRW GOT PTTK zatwierdza KTG ZG PTTK.

3. Do zadań CRW GOT PTTK należy weryfikacja dużych stopni GOT PTTK, weryfikacja ostatnich norm i przyznawanie GOT PTTK „Za wytrwałość”, weryfikacja pozostałych stopni GOT PTTK oraz innych odznak wprowadzanych przez KTG ZG PTTK, których regulaminy upoważnią CRW GOT PTTK do ich weryfikacji. 

4. W skład TRW GOT PTTK wchodzi 3-6 przodowników turystyki górskiej PTTK, w tym przewodniczący (ewentualnie także jego zastępca) oraz sekretarz zaproponowani przez macierzystą Komisję Turystyki Górskiej PTTK lub działający przy oddziale klub górski PTTK. Skład TRW GOT PTTK musi być tak dobrany, aby byli w nim przodownicy turystyki górskiej PTTK tworzący zespół posiadający uprawnienia na wszystkie grupy górskie wyszczególnione w regulaminie GOT PTTK. W skład TRW GOT PTTK, w przypadku takiej potrzeby, może być powoływana również osoba nie posiadająca uprawnień przodownika turystyki górskiej PTTK, do zadań której należy wyłącznie prowadzenie dokumentacji Referatu. 

Wniosek oddziału PTTK o powołanie TRW GOT PTTK, przed złożeniem do KTG ZG PTTK, powinien być zaopiniowany przez macierzystą KTG PTTK.

5. Skład TRW GOT PTTK nie jest kadencyjny i jest ustalany na cały okres działalności referatu. Wszelkie zmiany osobowe w składzie TRW GOT PTTK muszą być na bieżąco zgłaszane do macierzystej KTG PTTK, KTG ZG PTTK oraz przez nią akceptowane.

6. Wykaz działających TRW GOT PTTK jest publikowany na stronie internetowej KTG ZG PTTK (https://ktg.pttk.pl) oraz w nakładach aktualnie drukowanych książeczek i regulaminów GOT PTTK.

7. Do zadań TRW GOT PTTK należy weryfikacja GOT PTTK: 

a) „W góry”, 

b) popularnej, 

c) małych

d) norm do odznak „Za wytrwałość” (z wyjątkiem norm ostatnich i przyznawania tej odznaki, co należy do kompetencji CRW GOT PTTK - patrz pkt 3 niniejszego regulaminu)

oraz wstępna weryfikacja odbytych tras regulaminowych wycieczek wielodniowych oraz punktów w Górach Świętokrzyskich i Tatrach na duże GOT PTTK (weryfikacja GOT PTTK w stopniach dużych należy do kompetencji CRW GOT PTTK - patrz pkt 3 niniejszego regulaminu). Zdobywający te stopnie GOT PTTK mogą książeczkę przesłać lub złożyć do weryfikacji w dowolnym TRW GOT PTTK lub w CRW GOT PTTK.

8. TRW GOT PTTK mogą weryfikować również inne górskie odznaki wprowadzone przez KTG ZG PTTK, których regulaminy upoważniają TRW GOT PTTK do ich weryfikacji. TRW GOT PTTK prowadzą również poradnictwo w zakresie GOT PTTK i odznak górskich wprowadzonych przez KTG ZG PTTK.

9. TRW GOT PTTK podlega nadzorowi macierzystej Komisji Turystyki Górskiej PTTK. W razie niewypełniania przez TRW GOT PTTK obowiązków wynikających z regulaminu GOT PTTK lub nieprzestrzegania niniejszego regulaminu, na wniosek macierzystej KTG PTTK lub z własnej inicjatywy KTG ZG PTTK , może zawiesić TRW GOT PTTK w czynnościach i zatwierdzić kandydatów przedstawionych przez macierzystą jednostkę PTTK do nowego składu TRW GOT PTTK, zaś w razie stwierdzenia, że ustały przyczyny uzasadniające istnienie TRW GOT PTTK − może go zlikwidować.

Tryb pracy referatów weryfikacyjnych GOT PTTK

10. Praca w CRW GOT PTTK oraz TRW GOT PTTK polega przede wszystkim na społecznym działaniu ich członków chyba, że wchodzi w zakres przydziału czynności w ramach umów cywilnoprawnych lub umów o pracę.

CRW GOT PTTK oraz TRW GOT PTTK nie pobierają opłat za weryfikację książeczek GOT PTTK. Zdobywcy Odznaki, korzystający przy weryfikacji GOT PTTK z drogi pocztowej ponoszą koszty związane ze zwrotem zweryfikowanych książeczek GOT PTTK.

11. Obowiązek zapewnienia możliwości pracy TRW GOT PTTK spoczywa na jednostce PTTK, na wniosek której referat został powołany i przy której działa.

12. Informacja o dniach, czasie i miejscu pracy CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK powinna być w miarę możliwości rozpowszechniona, tak aby zainteresowani wiedzieli, dokąd i kiedy mogą się zwracać w celu weryfikacji odznaki.

13. Przedłożone do weryfikacji książeczki GOT PTTK należy ewidencjonować. Ewidencja ta powinna zawierać następujące dane:

a) numer porządkowy będący również numerem weryfikacyjnym, według wzoru: numeracja od 1 w każdym kolejnym roku kalendarzowym/rok kalendarzowy/trzycyfrowy kod TRW GOT PTTK (np. 14/2024/345). Książeczki złożone do weryfikacji do 31 stycznia następnego roku po zdobyciu danego stopnia odznaki w roku poprzednim, powinny mieć numerację dalszego ciągu numeracji z roku poprzedniego; numery porządkowe książeczek z odmówioną weryfikacją, wpisane do ewidencji, nie mogą być użyte jako numery weryfikacyjne dla innych książeczek i muszą zostać pominięte w danym roku. Kody TRW stanowią załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu. Nowo powoływanym TRW GOT PTTK będą nadawane kolejne kody.

b) datę złożenia książeczki do weryfikacji,

c) imię i nazwisko oraz rok urodzenia właściciela książeczki,

d) miejscowość zamieszkania właściciela książeczki,

e) przyznany stopień odznaki lub numer normy „Za wytrwałość”,

f) datę weryfikacji lub odmowy weryfikacji,

g) potwierdzenie odbioru zweryfikowanej książeczki lub adnotację o wysłaniu jej pocztą. 

Ewidencja weryfikowanych książeczek GOT PTTK powinna być przechowywana w danej jednostce PTTK zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych i dostępna jedynie dla członków CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK tak długo, jak istnieje referat. W razie likwidacji referatu należy ją niezwłocznie przekazać do KTG ZG PTTK w Krakowie.

14. CRW GOT PTTK oraz TRW GOT PTTK sprawdzają wpisy w przedłożonej książeczce GOT PTTK, zwłaszcza czy odpowiadają one wymaganiom regulaminu GOT PTTK. Sprawdzeniu powinny podlegać zapisy:

15. CRW GOT PTTK oraz TRW GOT PTTK są uprawnione do odmowy weryfikacji odznaki, jeśli stwierdzą, że wpisy w książeczce GOT PTTK w całości lub w części są niewiarygodne. Odmowę weryfikacji odnotowuje się w książeczce GOT PTTK, podając jej przyczynę. Uniemożliwia to przedłożenie tej książeczki GOT PTTK do weryfikacji w innym referacie. CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK mogą również zatrzymać kwestionowaną książeczkę GOT PTTK i skierować sprawę do rozpatrzenia przez KTG ZG PTTK. Książeczki GOT PTTK, szczególnie te, w których przedłożone do weryfikacji wycieczki budzą wątpliwości, powinny być rozpatrzone kolektywnie, w zespole co najmniej dwóch przodowników turystyki górskiej PTTK będących członkami tego Referatu.

16. Turysta, któremu CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK odmówił weryfikacji odznaki, może się odwołać od tej decyzji do KTG ZG PTTK.

17. W razie stwierdzenia lekkomyślnego podpisania książeczki GOT PTTK przez przodownika turystyki górskiej PTTK – CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK zatrzymuje książeczkę i przekazuje ją do KTG ZG PTTK z pisemnym przedstawieniem zastrzeżeń.

18. Po sprawdzeniu, że właściciel książeczki GOT PTTK spełnia regulaminowe warunki do uzyskania odznaki, CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK stwierdzają to pieczątką (o wzorze ustalonym przez KTG ZG PTTK), weryfikując dany stopień lub normę GOT PTTK, umieszczając ją pod wpisem ostatniej wycieczki. Pieczęć musi być uzupełniona o: numer weryfikacyjny, miejscowość, datę i podpis weryfikującego oraz numer jego legitymacji przodownika turystyki górskiej PTTK. Numer zweryfikowanej normy do GOT PTTK „Za wytrwałość” należy wpisywać na pieczątce cyfrą arabską lub słownie.

19. CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK powinny zweryfikować lub odmówić weryfikacji książeczki GOT PTTK do 4 tygodni od dnia przyjęcia jej do weryfikacji.

20. CRW GOT PTTK lub TRW GOT PTTK przyjmują książeczki do weryfikacji do dnia 31 stycznia następnego roku po spełnieniu przez zdobywającego odznakę wymogów na dany stopień lub normę GOT PTTK. Po tym terminie mogą one być przyjmowane do zweryfikowania wyjątkowo w razie ważnej przyczyny powodującej opóźnienie. Weryfikacja wszystkich książeczek GOT PTTK za dany rok powinna być zakończona do końca lutego następnego roku.

21. Członkowie referatów weryfikacyjnych GOT PTTK proszeni są o przekazywanie na bieżąco do KTG ZG PTTK wszelkich uwag o funkcjonowaniu schronisk i stanie szlaków górskich Towarzystwa. Należy również sygnalizować dostrzeżone braki lub nieścisłości w regulaminowym Spisie wycieczek do GOT PTTK. 

22. CRW GOT PTTK oraz TRW GOT PTTK składają do KTG ZG PTTK w Krakowie sprawozdanie dotyczące liczby zweryfikowanych odznak za dany rok kalendarzowy na formularzu ustalonym przez Komisję (załącznik nr 3), do 15 marca następnego roku. TRW GOT PTTK, który przez trzy? kolejne lata nie złoży tego sprawozdania zostanie skreślony z listy działających TRW GOT PTTK z powiadomieniem macierzystej jednostki PTTK. 

23. Interpretacja niniejszego regulaminu należy do KTG ZG PTTK.

24. Regulamin niniejszy został zatwierdzony przez KTG ZG PTTK w dniu 22 września 2024 roku uchwałą nr 32/XXI/2024 i wchodzi w życie w dniu 1 lutego 2025 roku. Równocześnie tracą moc wcześniejsze regulacje w tym zakresie, przy czym działające dotychczas referaty weryfikacyjne GOT PTTK dalej pracują w zatwierdzonym uprzednio składzie osobowym.

Przepisy przejściowe

1. W przypadku składu funkcjonującego do roku 2024 TRW GOT PTTK, w którym przodownicy turystyki górskiej PTTK tworzący zespół nie posiadają kompletu uprawnień na wszystkie grupy górskie wyszczególnione w regulaminie GOT PTTK, określa się czas do 31 grudnia 2026 roku na uzupełnienie składu lub uprawnień.

Załączniki:

Załącznik nr 1 Lista kodów Terenowych Referatów Weryfikacyjnych w formacie PDF

Załącznik nr 2 Wzór pieczątki TRW GOT PTTK w formacie PDF

Załącznik nr 3 Formularz sprawozdania z działalności TRW GOT PTTK w formatach: PDF, DOC, DOCX, XLS, XLSX

Załącznik nr 4 Formularz wniosku o powołanie nowego TRW GOT PTTK w formacie PDF

Jak założyć Terenowy Referat Weryfikacyjny GOT?

TRW GOT powołuje Komisja Turystyki Górskiej ZG PTTK na wniosek (pisemny) zainteresowanego oddziału PTTK lub też oddziałowej Komisji Turystyki Górskiej albo koła/klubu PTTK, przy którym TRW ma działać.

We wniosku o powołanie TRW GOT należy wskazać:

Wnioski należy składać na adres KTG ZG w formie tradycyjnej lub elektronicznej (wzór wniosku o powołanie nowego TRW GOT PTTK w formacie PDF).

Informacja dla TRW GOT dotycząca zmian w regulaminie GOT

Od 1 stycznia 2016 roku w regulaminie GOT wprowadzona została zmiana dotycząca upoważnienia Terenowych Referatów Weryfikacyjnych GOT PTTK do weryfikowania norm do odznak „Za wytrwałość”, z wyjątkiem norm ostatnich, które będzie nadal weryfikować Centralny Referat Weryfikacyjny GOT PTTK w Krakowie i równocześnie przyznawać odznakę.

Ponadto uprasza się, aby TRW przyznające normę „Za wytrwałość” podawały informacje o numerze przyznawanej normy.

Przykładowy wzór pieczątki:

TRW GOT przy Oddziale PTTK w XYZ

Przyznano Górską Odznakę Turystyczną

w stopniu IV norma „Za wytrwałość”

nr wer. 67/2016 miejsce i data Kraków, 12.12.2016 r.

Podpis osoby weryfikującej: Jan Kowalski PTG nr XYZ

Kursywą dodano wpisy odręczne.

Uwagi:


W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2016 r. kategorii GOT PTTK dla najmłodszych turystów „W góry” zwracamy uwagę na zapisy §8 ust. 1 i §11 ust.1 regulaminu GOT PTTK, który także obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Stanowią one, iż w jednym roku kalendarzowym można zdobywać tylko jeden stopień odznaki.

Mając to na uwadze zwracamy uwagę, że w roku 2016 odznakę „W góry” można zdobywać, a terenowe referaty weryfikacyjne będą przyznawać tylko odznakę w stopniu brązowym.